úterý 2. března 2010

Prodeje aut v Německu klesají - kdo by to byl čekal


Mezičasová substituce začíná fungovat. Článek na iDnes se sice snaží najít pozitiva:

Pád tak vypadá velký jen ve srovnání s loňským rokem, kdy čísla "vyhnalo" šrotovné. Němci si v únoru koupili 195 tisíc nových aut, což je dokonce více než v lednu letošního roku. A je to přibližně tolik vozů jako v únoru roku 2007.

jenže realita tak růžová není. Leden 2010 byl v registracích nových aut nejhorším lednem za posledních dvanáct let a pravděpodobně nejhorším od sjednocení Německa (v devadesátých letech nemám údaje za každý rok). Únor 2010 je potom druhým nejhorším únorem. A lepší čísla se nedají očekávat ani v příštích měsících.
Nejlepší je podívat se na následující obrázek, zachycující registrace nových aut v Německu v jednotlivých měsících.

Registrace nových osobních aut v Nemecku

Registrace nových osobních aut v Německu

Zelená čára je průměr za roky 1999-2008, modrá čára rok 2009, červená čára rok 2010.

Fialová čára znázorňuje rozdíl mezi rokem 2009 a průměrem let 1999-2008. Kumulativní rozdíl v tomto ukazateli za celý rok činí 474 tisíc aut. Přestože se Německo nacházelo v recesi, prodalo se zdaleka nejvíce aut za poslední roky. Protože auto je statek dlouhodobé spotřeby, bude nyní tato poptávka automobilkám chybět. Ačkoliv část prodejů je vyvolaná substitucí od jiného zboží směrem k automobilům, mezičasová substituce hraje významnou roli.

Dají se odhadnout prodeje v roce 2010? Bez velké ekonomie - v prvním přiblížení může být pokles zhruba takový, jaký byl nárůst v roce 2009 (recese zhruba vykompenzuje mezizbožovou substituci). Pokud budou nové registrace v příštím půlroce dosahovat 250 tisíc aut měsíčně, bude to úspěch. A to vše za 5 miliard euro dotací ze státního rozpočtu.

Žádné komentáře:

Okomentovat