pondělí 2. března 2009

Těžko uvěřitelná marketingová kampaň


Steve Levitt na Freakonomics blogu píše o "chytré" marketingové kampani, kterou používá výrobce džusů Tropicana - pokud "půjdete na stránky Tropicany a vložíte do nich kód na kartonu, Tropicana vaším jménem vyhradí k ochraně zhruba 10 metrů čtverečních tropického pralesa". Levitt spatřuje chytrost kampaně v tom, že si většina lidí myslí, že vyhrazení a ochrana takové plochy je mnohem dražší, než tomu ve skutečnosti je, a tím lidé přikládají politice Tropicany mnohem vyšší subjektivní hodnotu, než odpovídá nákladům.
Mě by však zajímalo, jak takové vyhrazování pralesa může v praxi fungovat. Například humanitární pomoc lidem je zřejmá - vyhrazené prostředky dostane (alespoň teoreticky) někdo, kdo je potřebuje, čímž některým lidem pomůžeme. Jenže s pralesní plochou je to jiné.

Co když Tropicana "vyhradí k ochraně" kus pralesa někde uprostřed Amazonie, kde stejně přinejmenším v příštích desetiletích žádné kácení nehrozí? Je to také ochrana?

Dobře, výše uvedený příklad je možná extrémní. Ale i kdyby Tropicana skutečně k ochraně vyhradila plochu, kde kácení hrozí, jak přesně zamezí tomu, aby se na místo toho nevykácel prales někde jinde? Pralesní plocha je lehce substituovatelná a neexistuje prakticky žádná možnost jak zkontrolovat, že k takové substituci nedošlo.

1 komentář:

  1. mas pravdu, je to blbost. a velmi pochybujem ze nejaku plochu vobec vyhradzaju.

    OdpovědětVymazat