úterý 17. března 2009

Google a Interest-based advertising


Googlovské reklamní proužky jsem na tento blog přidal ze zvědavosti, abych viděl, jaké reálné proklikovosti lze na takovém blogu dosáhnout. Ze začátku byla proklikovost jakž takž podle očekávání (tak jednou za týden na dobré latté), ale dlouhodobě klesá, takže se nyní dostala do nezajímavých čísel (a nedožene to ani mnohem vyšší návštěvnost).

Navíc Google teď rozesílá maily, které upozorňují na jejich novinky, takzvaný interest-based advertising:

Interest-based advertising will allow advertisers to show ads based on a user's previous interactions with them, such as visits to advertiser website and also to reach users based on their interests (e.g. "sports enthusiast"). To develop interest categories, we will recognize the types of web pages users visit throughout the Google content network. As an example, if they visit a number of sports pages, we will add them to the "sports enthusiast" interest category. To learn more about your associated account settings, please visit the AdSense Help Center at http://www.google.com/adsense/support/bin/topic.py?topic=20310.

Protože detailně nesleduju trendy v pronikání do soukromí uživatelů internetu, chtěl bych se zeptat, zda tenhle krok představuje nějaký razantní zásah. Reklamní proužky jsem na web umístil tak, aby pokud možno moc nerušily, ovšem kdyby měl průnik do soukromí vadit, tak není problém proužky prostě sundat (kdyby mě to mělo živit, tak už jsem umřel hlady). Chápu, že na všech ostatních webech proužky zůstanou i po změně pravidel, takže se novým pravidlům stejně nikdo nevyhne, ale i tak mi to za to nestojí (leda že by se díky novým pravidlům rapidně zvýšila proklikovost a cena za odklik).

3 komentáře:

  1. a.) teoreticky by tato novinka mohla priniest zefektivnenie reklamy, t.j. posledna veta moze nastat.

    b.) kazdy trochu pouceny uzivatel sa moze takemuto spehovaniu vyhnut, ak bude chciet.

    c.) je fakt, ze tato akcia ma znacny potencial na lepsie sledovanie ludi na internete.

    Prakticky: cloveka, co nie je paranoidny, uz aj tak maju v databaze a zalezi len na domyselnosti programu co sa tymi datami bude prehrnat, co najde. Rusenie reklamneho pasiku mozno prirovnat k rozbijaniu textilnych strojov.
    Ako najjednoduchsi priklad staci spomenut data ludi s pevnou IP adresou, ktore Google ma uz teraz.

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím, že není žádný důvod k obavám. Vliv interest-based advertising na Vás jako vydavatele a na Vaše čtenáře bude zřejmě nulový. V češtině se navíc tento typ cílení objeví asi až od roku 2010, pokud vůbec někdy. Česká média o tom informovala jednak předčasně, jednak zveličeně a vůbec dost nepřesně.

    OdpovědětVymazat