úterý 3. února 2009

Politické riziko u cen automobilů


Politickým rizikem netrpí jen důchodový systém. V posledních měsících je zřejmě nejvolatilnějším aktivem starý ojetý automobil.

S novým rokem vstoupil v účinnost nový zákon, který zatěžoval převod starých automobilů novou daní ve výši až 10 tisíc korun. Tím se snížila tržní cena starých aut na nulu a lidé se jich začali narychlo zbavovat.
Nyní se však zdá, že ti, co staré auto rychle prodali, neudělali až tak dobrý obchod. Jak Martin Jahn skrze NERV, tak i ČSSD přišli s nápadem platit lidem za likvidaci starého auta, a to až 25 tisíc korun. Z bezcenného majetku se tak rázem stává velmi hodnotný předmět.

Přitom obě cenové distorze (jak umělý pokles, tak i umělý nárůst) způsobil stejný faktor - snaha prodat více aut (a prodejci automobilů šli najisto, když si posichrovali jak vládní, tak i opoziční strany). Rozdíl je jen v tom, kdo rozdíl mezi skutečnou a zkreslenou cenou platí - zda majitel formou daně, nebo stát formou dotace.

Nápad se šrotovným by měly obě strany rychle opustit. Zaprvé, stát tímto způsobem upřednostňuje jednou odvětví před ostatními. Zadruhé, i když tyto dotace nakrásně zvednou prodeje a tím i účetní hospodářský produkt, nezvyšuje se tím nezbytně blahobyt obyvatel. Stát totiž zkreslováním cen nutí lidi, aby si kupovali věci, které zase až tak moc nechtějí.

P.S. Kromě výše uvedeného mi stále vrtá hlavou ekologický argument těchto daní a dotací. Zastánci argumentují tím, že se do provozu dostanou ekologičtější auta a tím se sníží emise. Mám však neodbytný pocit (ačkoliv ho nemám podložený čísly), že velká část emisí spojených s provozem automobilu vzniká už jeho výrobou. Předčasnou likvidací tak možná životnímu prostředí spíše škodíme. Má někdo k dispozici příslušná data?

1 komentář:

  1. Data přirozeně nejsou, proto je možné vést obdobné diskuse a mohou se uplatnit na trhu ideí i zelení.
    Pokud by byla, bylo by jimi možné zelené umlátit a tuto truchlivou epizodu dějin uzavřít.

    Vcelku se výrobcům aut nedivím, že si chtějí prodloužit život na výsluní zisku.

    Ač můžeme být různého ekonomického vyznání, na tom, že automobilek a vyrobených aut je již nadmíru a polovina jich je odsouzena zaniknout, se nic nemůže změnit.

    Jsou zde sice nenasycené trhy (Indie,Čína, Rusko), ale nemyslím si, že převažujícím prodávaným autem bude MB 500SLC. Spíš to bude modernizovaný trabant. A na tom se, jak známo, moc trhnout nedá.

    OdpovědětVymazat