pátek 27. února 2009

Kindle 2 a autorská práva utržená ze řetězu


Včera jsem psal o knížce Michele Boldrina a Davida Levina Against Intellectual Monopoly. V ní autoři brojí proti současné monopolizující úpravě práv k duševnímu vlastnictví a snaží se ukázat, že škodlivé dopady monopolizace jasně převyšují potenciální klady a že by práva k duševnímu vlastnictví měla být odstraněna. To se týká jak autorského práva tak i patentů.

Roy Blount, prezident amerického Cechu autorů, se ve svém článku v New York Times snaží obhajovat přísnou aplikaci autorského práva u spisovatelů. Dělá to však způsobem, který jasně ukazuje, jak zvráceně je celý systém autorského práva zneužíván.

Samozřejmě jde o technologie. Rozvoj informačních technologií donynějška trápil zejména hudební a filmový průmysl, které se vydali na cestu donkichotského boje s Internetem. Nyní do podobné řeky vstoupil i Blount, a to tím nejtrapnějším způsobem.
Na mušce má novou čtečku knih Kindle, která v USA získává na široké oblibě. Pomocí Kindle můžete nakupovat knihy na Amazonu a číst si je na obrazovce čtečky, která funguje jako elektronický papír. Všechno funguje z hlediska stávajícího autorského práva zcela legálně, za zakoupené knížky se odvádějí poplatky.

Druhá verze Kindle 2 navíc umí i knihy předčítat. A právě toto vadí Royi Blountovi. Rozčiluje se, že si čtenář zakoupil tištěnou (zobrazovanou) knížku a nyní ji používá jako audioknihu. Podle Blounta by za to měl čtenář zaplatit nové autorské poplatky za zvuková práva.

Legrace? Ne, Blount to myslí smrtelně vážně. Snaží se argumentovat, že elektronická kniha a její audiopodoba jsou dva různé předměty, vyžadující dva různé autorské poplatky. Stejnou logikou dospíváme k závěru, že pokud si knížku překreslím do obrázků a příběh budu sledovat v obrázcích, pak budu muset zaplatit další poplatek.

Blount nezapomněl ani na obligátní upozornění, že bez těchto poplatků autoři zřejmě umřou hlady:

... audioknihy tvoří trh v objemu miliard dolarů, který nadále roste. Autorská práva k audioknihám ... jsou cennější než k elektronickým knihám. Příjem z audioknih pomáhá nezanedbatelným způsobem autorům a vydavatelům, aby se udrželi nad vodou.

Jak se autoři a vydavatelství udrželi nad vodou, když žádné audioknihy neexistovaly, zůstává záhadou.

Blount si stěžuje rovněž na to, že umělé hlasy, které předčítají text, se stále více podobají lidskému hlasu. Jak hrozný je technologický pokrok! Zítra si zřejmě začně stěžovat Cech profesionálních předčítačů knížek.

Blount si zřejmě neuvědomuje, jakou medvědí službu svému cechu vlastně poskytuje. Čím více takových nesmyslných výlevů se dostane na veřejnost, tím silnější bude motivace veřejnosti poslat celé autorské právo k čertu.

1 komentář:

  1. Tomu se říká šlapat si po štěstí. Já bych čekal, že spisovatelé budou z Kindlu radostí bez sebe (neb ukousnou větší díl koláče než dříve).

    Ale každému co jeho jest. Já byl spokojený klient DVD půjčovny než mi jednou počítač odmítl disk načíst (kvůli \"ochraně\") a půjčovna vrátit peníze. To odpoledne jsem nainstaloval uTorrent a seznal, že mi nabízí podstatně větší komfort (nemusím nikam chodit) i výběr.

    OdpovědětVymazat