sobota 6. prosince 2008

Autorské poplatky: Tragédie společného vlastnictví naruby


Tragédie společného vlastnictví (Tragedy of the commons) popisuje situaci, kdy ekonomičtí agenti využívají společně vlastněný (nebo volně dostupný) statek, navzájem si však konkurují ve spotřebě - spotřeba jednoho agenta negativně ovlivňuje dostupnost statku pro druhého agenta. V rovnováze tak dochází k nadměrné spotřebě v porovnání s optimálním uspořádáním.

Tragédie společného vlastnictví vzniká tam, kde jsou nedostatečně specifikovaná vlastnická práva - nikdo nemá pravomoc určit, jakým způsobem bude společný statek využíván. Obvyklým řešením je alokace vlastnických práv. Pokud se uživatelé budou moci dohodnout na tom, že někdo převezme daný statek do vlastnictví a bude moci rozhodovat o jeho využití, pak Coaseho teorém říká, že následné uspořádání bude Pareto optimální.
Coaseho teorém je mocná zbraň - říká, že Pareto optimálního uspořádání bude dosaženo bez ohledu na počáteční uspořádání vlastnických práv.

Jak už to ale bývá, i Coaseho teorém spočívá na některých předpokladech. Jedním z těch důležitých je i absence transakčních nákladů při vyjednávání mezi lidmi. To je obvykle dobrá aproximace v případech, kdy mezi sebou vyjednává menší počet lidí. Jakmile ale počet lidí, kteří se mezi sebou mají dohodnout na vlastnických právech, prudce roste, pak se vyjednávání může stát neefektivním a výsledná alokace nemusí být optimální.

Dostáváme se tak k tragédii společného vlastnictví naruby, kdy vlastnická práva jsou sice jasně definovaná, ale jsou rozdrobená mezi velké množství lidí (viz například kniha The Gridlock Economy od Michaela Hellera).

A tím se konečně dostáváme k tématu tohoto příspěvku: k hudbě a autorským právům.

Audiovizuální záznam vysílaný v televizi nebo rádiu je výsledkem práce mnoha lidí, z nichž někteří tvrdí, že jejich přínos je dostatečně umělecký na to, aby spadal pod autorský zákon a umožňoval výběr autorských odměn. Ty potom ve většině případů zastupují autorské organizace, které vymáhají autorské poplatky po těch, kteří tyto audiovizuální záznamy veřejně provozují.

Problémem je, že je čistě subjektivní záležitostí, co ještě není a co již je umělecké. Pokud tedy majitel restaurace zaplatí za veřejné televizní promítání například OSA, tedy Ochrannému svazu autorskému pro práva k dílům hudebním, nemůže si být jistý, jestli po OSA nepřijde ještě někdo další, kdo bude tvrdit, že pod OSA nespadá.

Nedávnou kontroverzi tak například spustila OAZA, tedy Ochranná asociace zvukařů, která označila zvukaře za umělce (mistry zvuku) a začala vymáhat svoje vlastní poplatky po hotelech a restauracích.

Kdo příjde další? Potenciální seznam je dlouhý - stačí se podívat na závěrečné titulky k filmům.

Novinkou tak je recesistická iniciativa Unie posluchačů, která chce vymáhat poplatky ve prospěch návštěvníků koncertů. Argumentuje tím, že záznamy z koncertů pouštěné v médiích obsahují potlesk a výkřiky publika, které dodávají záznamům nezaměnitelnou uměleckou atmosféru. Zástupci unie posluchačů tak požadují jeden haléř za každé tlesknutí a dva haléře za každé juchnutí na záznamu.

Vymáhání poplatků spojených s autorskými právy tak začíná připomínat tragédii společného vlastnictví naruby - umělecká práva k audiovizuálním záznamům si začne nárokovat takové množství jednotlivců a skupin, až se veřejná produkce stane nepřiměřeně náročnou po administrativní stránce a televize a rádio z veřejných míst zmizí.

8 komentářů:

  1. Jedine ciste reseni je uplne zruseni autorskych poplatku. Koho to nebavi, at nesklada, nehraje, nemixuje. Umeni to jedine prospeje.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za námět, hned jsem Unii posluchačů dal do diskuze ke svému článku
    http://pigularium.blog.tyden.cz...l
    Topí Pigula

    OdpovědětVymazat
  3. Umělce poznáte snadno neživí se \"uměním\" ale prací. Iluze \"profesionálního\" umělce je mu odporná. On totiž umění rozdává jako vzájemnost, pro radost sebe a ostatních.

    OdpovědětVymazat
  4. [1] Roji, ano, upřesnil bych to na zrušení obchodovatelnosti s Uměním. Diskuse o tom je už pěkně stará, je toho plný internet.
    Abychom se z toho všeho nezbláznili, tak Umění všech forem by mělo být neprodejné. (včetně soch Davida, Mony Lisy a podobně) Ať už se to bude Gottům nebo Františkům Janečkům líbit, nebo nebude. Chce-li někdo své Umění prodávat, samozřejmě že může za jakoukoliv tržní cenu. Stane se nevratně jeho umělecký produkt zbožím, jako je každé jiné. Chce li někdo posluchače oblažovat uměním, tak ať to dělá na vlastní náklady a ne za státem posvěcené výpalné.
    Dokud se zpoplatnění autorství nezruší úplně, vždy se objeví nové a nové nápady jak toho zneužít.
    http://glosy.info...i-i-spolecnost/

    Závěr Pinuse nemusí být až tak přesný. Pokud ještě před tím administrativním balastem zájmové spolky stihnou uhnat zákonnou povinost, pak se stane, že navzdory nezájmu posluchačů a provozovatelů budou stále fungovat všechny OSY a s daňovým přiznáním jim všichni budeme MUSET platit. Lhostejno, zda media budou na veřejných místech nebo nebudou.

    OdpovědětVymazat
  5. To mi připomíná, že jsem kdysi chtěl napsat glosu k původnímu Hellerovu článku, kde tu \"tragedy of anticommons\" poprvé rozvinul. Ačkoli souhlasím s tím, že situace,

    1) kdy nikdo nemá právo kohokoli vyloučit z užívání určitého vzácného zdroje (\"commons\", zcela volný přístup ke zdroji),

    2) kdy naopak má \"právo veta\" příliš mnoho lidí (\"anticommons\")

    vedou ke \"symetrickým tragédiím\", je tu IMHO jeden podstatnej rozdíl.

    Veškeré zdroje (mimo lidská těla) se přirozeně (tj. v \"původní situaci\") nacházejí ve stavu \"commons\", tj. jako nikým nevlastněné zdroje. Rozvoj lidské civilizace lze chápat jako cílevědomou snahu překonat \"tragedy of commons\" prostřednictvím vymezení jasných vlastnických práv.

    Naproti tomu si nedovedu dost dobře představit, že by se vlastnická práva mohla přirozenou cestou rozptýlit mezi tolik lidí, aby spontánní evolucí vzniklo cosi jako \"tragedy of commons\". [Srov. např. i dědické řízení: dědicové se často dohodnou, že nemovitost nabyde jen jeden z nich a vyplatí ostatním podíly, protože podílové spoluvlastnictvbí, navíc při rovnosti podílů, může vyvolávat zbytečné spory a navíc tržní cena nemoviosti jako celku je vyšší než tržní cena všech jednotlivých spoluvlastnických podílů, pokud by byly prodávány izolovaně.] Prakticky všechny Hellerovy příklady se týkají situace, kdy \"vlastnická práva\" arbitrárně vymezila vláda (patenty, úřední povolení k pronajímání nebytových prostorů v Moskvě atd. ...).

    OdpovědětVymazat
  6. Oprava: \"aby spontánní evolucí vzniklo cosi jako \"tragedy of ANTIcommons\".

    OdpovědětVymazat
  7. Matěji, souhlasím a děkuji za dobrý komentář. Článek nebyl myšlen tak, že by důsledkem snahy o odstranění tragedy of commons mělo být převážení kyvadla k tragedy of anticommons. Ostatně právě situace s autorskými právy je v podstatě důsledkem regulace státem udělených monopolů, že? :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jasně. :) Mně se tyto myšlenky jen spontánně vybavily při zmínění Hellerova jména.

    Ten článek mně místy dost rozčiloval tím, že se jednak svoji \"celkem ne až zase tak novou\" myšlenku snaží učinit daleko více \"sexy\", aby ji lépe prodal na \"trhu idejí\", jednak tam myslím v některých případech aplikuje \"anticommons\" na něco, co je ve skutečnosti problémem commons (nedostatečně vymezených práv, nikoli \"příliš mnoho práv\" k dané věci).

    Ale to bych si to musel znovu přečíst. :o)

    OdpovědětVymazat