pátek 18. července 2008

ČSA létají do Toronta na levnější kerosin


Musí to zřejmě tak být. ČSA oznámily další zvyšování palivového příplatku:

Podle oznámení, které již aerolinky odeslaly prodejcům letenek, nezdraží ale všechny trasy. Beze změny zůstane například sezonní linka do Toronta a některé evropské trasy. Na nich se palivový příplatek pohybuje podle destinace. Nejdražší je do Ruska: 60 eur. Nejvíce, o deset eur, podraží lety do Španělska.

ČSA buď nějakým způsobem vymyslely do Toronta úspornější trasu, posunuly Toronto blíže ku Praze, a nebo používají pro let do Toronta levnější kerosin.
Alternativní možností je, že přirážka nazývaná palivový příplatek nebude ve skutečnosti palivovým příplatkem....

Samozřejmě není úplně fér vztahovat tuto cenovou politiku pouze na ČSA - podobně se chovají i jiné aerolinky

Příčiny, proč velké letecké společnosti palivové příplatky používají, místo toho, aby uváděly celkovou koncovou cenu, mi nejsou úplně jasné. Jedním důvodem je snaha o zkreslení cen a ošálení zákazníka. Jenže to může fungovat pouze v případě, že se zákazníci nachytat nechají. Dnes už je problém palivových příplatků tak známý, že každý už počítá s tím, že výsledná cena bude výrazně odlišná od té "čisté", která už ztratila v podstatě jakoukoliv vypovídací hodnotu. Naopak, nepřehlednost cen zákazníka spíše odrazuje.

Vyplatilo by se ČSA založit reklamní kampaň na tom, že uvádějí koncovou cenu, zatímco ostatní ne? Srovnávací reklama je povolená, takže by pro ČSA neměl být problém uvést, kolik ostatní letecké společnosti svým zákazníkům "zatajují".

Jiný důvod, který jsem si dnes ověřil, jsou věrnostní programy. Pokud budete chtít využít nalétané míle k získání bonusových letenek, získáte zdarma pouze základní cenu letenky - musíte připlatit letištní poplatky (tak tomu bylo vždycky), ale také palivové a bezpečnostní příplatky. Letecká společnost tak ořezává výhody ve věrnostním programu. Jak velký podíl z vystavených letenek ale bonusové letenky tvoří?

5 komentářů:

  1. účtování palivových příplatků zvlášť je jasné jako facka. nevztahují se na ně totiž korporátní slevy.

    OdpovědětVymazat
  2. a fakt myslíš že je to principiálně úplně vyloučený, aby kerosin stál v Torrontu míň než třeba v Madridu?

    Jednotková cena pro cestu tam by potom byla vždy stejná podle cen zde, cesta zpátky by se odvíjela od místních cen tam, a toto by se rozložilo na obě cesty. Já netuším ..jen se ptám...vycházeje s analogie, že ani benzín ani voda nestojí u každé pumpy totéž.

    OdpovědětVymazat
  3. binarni ladin: Ceny kerosinu skutecne nejsou ve svete stejne a na miste dodani zalezi, i kdyz rozdily nejsou prilis velke. Hlavne ale tyhle cenove rozdily jsou dlouhodobe v podstate stejne - kdyz se zdrazi kerosin v Madridu, zdrazi se i v Torontu.

    OdpovědětVymazat
  4. takže teoreticky vzato, skutečně je možné do Toronta ( a hlavně tedy zpátky) lítat za na nejvnější kerosin :o)

    OdpovědětVymazat
  5. binarniladin: :-)) ano, takto vzato mas pravdu. nadpis neni vzhledem k obsahu clanku zcela presny, ma se vztahovat ke zmenam cen, ne jejich urovni. :-)

    OdpovědětVymazat