úterý 1. července 2008

Chcete také daňovou úlevu aneb filmařský lobbing a prokletí vítěze


Vypadá to, že se opět blíží projednávání podpor pro český filmový průmysl, a tak se na stránkách českého tisku začaly opět objevovat články o tom, jak jsou na tom česká filmová studia špatně, a jak je zapotřebí zavést "daňové pobídky" (rozuměj státní dotace soukromým subjektům).

Loni byla velmi aktivní Mirka Spáčilová na stránkach iDnes, nyní štafetu převzala Irena Hejdová na aktualne.cz. Filmaři jsou velmi prominentní a hlasitou skupinou, která v médiích vždy najde své propagátory.

Problémem Mirky Spáčilové a Ireny Hejdové je však konzistence jejich článků. Zatímco Spáčilová v květnu 2007 píše, že česká studia nemají pro invazi amerických filmařů místo, už v červenci obrací a píše o tom, jak filmaři bijí na poplach, protože hrozí krize. Podobně Irena Hejdová cituje v dubnu 2008 Davida Minkowského, který říká, že fungující daňové pobídky v Maďarsku odlákávají Česku zákazníky, už v červnu cituje barrandovského Jana Šustu, který říká, že Maďarsko má v současnosti velké problémy.

Oč vlastně jde? Filmaři si stěžují, že hollywoodská studia natáčejí v jiných zemích, protože je to tam pro ně levnější. Proto po státu chtějí, aby filmovým studiím vracel až 20 procent nákladů, které v Česku utratí, a tyto vracené peníze nazývají investiční pobídkou.

Ve skutečnosti se však nejedná o žádnou investiční pobídku - filmové studio se k žádným investicím nezavazuje. Jedná se o prostou státní dotaci soukromým subjektům, o kterou se podle svých vyjednávacích sil podělí domácí studia a zahraniční producenti. Stát tak nemá žádnou šanci dosáhnout toho, že dnešní úlevy povedou k budoucím vyšším daňovým příjmům.

Filmaři argumentují, že tím, že se díky filmům točeným v Praze propaguje celá Česká republika. Pochybuji ale, že by k nám přijíždělo více turistů kvůli tomu, že uvidí, jak se Blade prohání pražskými stokami a sleduje vycházející slunce u větrací věže na Strahově.

Případ vzájemně si odporujících výroků v článcích Ireny Hejdové ale ukazuje, jak jsou dotace filmovým studiím z hlediska státní pokladny zbytečné. I ekonomická teorie ukazuje, že pokud se budou jednotlivé země s neúplnými informaci vzájemně předhánět pomocí slev dotací, pak země, která zakázku získá, na tom také pravděpodobně prodělá - říká se tomu prokletí vítěze. Maďarsko nabídlo velmi štědré úlevy, ale dlouhodobý přínos se nekonal.

Filmová studia by měla přestat vydávat úsilí na získání státních dotací a spíše by se měla snažit zlepšit a zefektivnit služby pro své zahraniční zákazníky. Stát může přispět snížením celkové byrokratické náročnosti nebo celkově nižší daňovou zátěží (to ocení nejen filmaři), ale jinak neexistuje ekonomický důvod, proč by mělo být filmové studio zvýhodněno oproti softwarové firmě, stavební firmě, nebo pekaři na rohu.

2 komentáře:

  1. český filmova tvorba je stale kvalitní,podle mne je schopna tvoŕit aj bez vyhod a danovych ulev

    OdpovědětVymazat
  2. \"česká filmova tvorba je stale kvalitní\",

    tak proč se probůh nepromítá v Americe, nebo je kvalitní jen pro někoho.

    Za sebe mohu podotklnout, klidně si tu svoji kvalitní filmouvou tvorbu dělejte jak je libo ALE výhradně za SVOJE.

    Pokud je kvalitní vyděla si na sebe, pokud né, asi nebude až tak kvalitní.

    Zase jde o ty zatracený SPOLEČNY prachy a jak je co nejvác podojit.

    OdpovědětVymazat