sobota 21. června 2008

Učit se, učit se, učit se


James Heckman vytvořil další obsáhlou práci zabývající se rolí vzdělání, výchovy v rodině a kognitivních a mimokognitivních schopností na ekonomické výsledky jednotlivců [pdf, 95 stran]. Zdůrazňuje, že pokud se dětem nedostane dostatečné výchovy a vzdělání, těžko se to v dospělosti dohání:

Recent research by Cunha and Heckman (2007, 2008) shows that about half of the inequality in the present value of lifetime earnings is due to factors determined by age 18.

Stejně tak veškeré vzdělávací programy pro děti ze znevýhodněných rodin jsou nejúčinnější v raném věku:

... interventions early in the life cycle of disadvantaged children have much higher economic returns than later interventions such as reduced pupil-teacher ratios, public job training, convict rehabilitation programs, adult literacy programs, tuition subsidies or expenditure on police ...

If a child is not motivated to learn and engage early on in life, the more likely it is that when the child becomes an adult, it will fail in social and economic life.

Nejsilnějším faktorem, který formuje budoucí úspěch dítěte, není finanční zázemí (alespoň ne přímo), ale to, jak se rodiče o dítě starají. Samozřejmě, že lepší finanční podmínky umožňují alespoň potenciálně i lepší péči a lepší vzdělání, ale pokud se rodiče dokážou o dítě postarat a rozvíjet jeho motivaci a schopnosti, má dobrou šanci uspět i pokud je z chudších poměrů.

Problematické jsou ty rodiny, které důležitost výchovy a vzdělání podceňují nebo které žijí v prostředí, kde je kvalitní výchova dětí obtížná. Jak USA, tak i Česká republika mají s lidmi žijícími v takovém prostředí dlouhodobé zkušenosti a v obou případech je řešení zatím v nedohlednu.

1 komentář:

  1. Pro USA je to velmi špatná zpráva.

    Kupodivu v Čechách to víme již drahně let.

    Ale jen o tom vedeme přihlouplé řeči. Politici místo toho řeší ptákoviny jako je radar a pod.

    OdpovědětVymazat