úterý 24. června 2008

Je průběžné důchodové spoření rizikovější než státní důchod?


A jak změnit věci k lepšímu?

Jedním z argumentů kritiků soukromého spoření na důchod je jeho potenciálně větší rizikovost. Pokud člověk spoří prostřednictvím důchodového fondu, existuje riziko, že finanční trhy poklesnou a člověk tak bude poté, co odpracuje desítky let, potenciálně odkázán na nižší důchod. Je to však v porovnání se státem poskytovaným průběžným systémem o tolik horší? Na jednu stranu je pravda, že soukromě spořící člověk nese riziko spojené s vývojem výnosů konkrétního důchodového fondu - prostě může mít smůlu, že zrovna jeho fond vydělával méně než ostatní. Takové riziko ale nebývá až tak velké, protože dlouhodobé výnosy důchodových fondů jsou z důvodu velmi podobných investičních strategií velmi podobné. A důsledky potenciálního krachu celého fondu lze minimalizovat vhodným systémem pojištění vkladů.

Kritici tvrdí, že se může stát, že celý systém důchodových fondů postihne finanční krize a o důchody tak přijdou všichni naráz. Takovou situaci samozřejmě nelze předem vyloučit, na druhou stranu by krize takových obřích rozměrů souvisela s celkovým kolapsem ekonomiky, a v takovém případě by to nebylo slavné ani s průběžnými důchody vyplácenými státem.

Státem garantovaný průběžný systém sice tato finanční rizika do jisté míry skutečně zmenšuje, na druhou stranu ale přináší nové riziko, které je potenciálně mnohem vyšší - a to je riziko politické.

Dnešní generace mladých lidí totiž nemá (a nemůže mít) prakticky žádné tušení, jak by průběžný důchdový systém (pokud ještě bude existovat) vypadat v době, kdy bude odcházet do důchodu, tedy za nějakých 30-40 let. Stačí se podívat na titulek z aktualne.cz: Poslanci zvednou ruce a důchod bude v pětašedesáti. Je to opravdu tak - důchodový systém se průběžně mění v závislosti na politické (libo)vůli vlády a rizika spojená s těmito změnami je obtížné odhadovat.

Tato politická rizika přitom přímo nesouvisejí s aktuálním tématem důchodové reformy, protože existují nezávisle na reformě (riziko nicnedělání je také rizikem). Dnešní mladý pracující člověk neví, do jakého věku bude muset pracovat, aby měl nárok na důchod, kolik let bude muset odpracovat, zda se mu bude započítávat vysoká škola, či jaký mu bude jednout vyměřen důchod a z čeho se bude tento důchod vypočítávat. Všechno závisí na tom, jaká bude politika vlád v příštích třiceti letech - a o tom můžeme těžko spekulovat.

Racionálně uvažující člověk by rád činil svoje investiční rozhodnutí tak, aby v okamžiku odchodu do důchodu nemusel příliš snižovat svou životní úroveň. V systému státem garantovaných důchodů to znamená, že je vhodné se soukromě důchodově připojistit (nebo jiným způsobem investovat). Rozhodování o vhodné výši takového spoření je však bez představy budoucího státního důchodu jen střelbou naslepo.

Tato politická rizika lze přitom snížit i bez zavádění fondového důchodového systému. Stačil by systém státem garantovaných účtů v rámci státem vedeného povinného důchodového pojištění. Každému by se platby důchodového pojištění evidovaly na vlastním účtu. Část příchozí platby by se přerozdělila v rámci principu solidarity, avšak částka, která se jednou zaeviduje na individuální účet, už nesmí být přerozdělena. Každý člověk vidí, jak se mu prostředky na účtu akumulují.

Rozhodnutí o odchodu do důchodu je čistě dobrovolná záležitost - jakmile se člověk rozhodne do důchodu odejít, je mu naakumulovaná částka podle aktuálních úmrtnostních tabulek přepočítána na anuitu, která mu bude (s akontací o inflaci) vyplácena po zbytek života.

Taková metoda snižuje možnosti státu manipulovat s cílovými částkami a důchodovým věkem a dává lidem mnohem větší volnost ve volbě odchodu do důchodu.

Kde leží zakopaný pes? Politickým stranám se do takové změny nebude chtít, protože snižuje jejich možnost kupovat si hlasy voličů pomocí laciných předvolebních slibů o zvýšení důchodů "o tři stovky".

10 komentářů:

  1. Na Slovensku jsou ruzne skušenosti se sporenim v soukromych penzijných fondech,neni spokojenost,ale jen male procento lidi se rozhodlo vystoupit

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj. Velmi zaujimava tema..V prvom rade suhlasim, ze zavedenie penzijnej reformy v CR je najma otazkou politickej vole. V pripade Slovenska tu skratka existovala vola a aj ked mnoho otazok ostalo nezodpovedanych (myslim, ze cela reforma bola dost spolitizovana),k reforme doslo. V CR je odborna diskusia na omnoho vyssej urovni. Bola napr. zostavena nezavisla ekonomicka komisia (Bezdeka kom.), s ktorej obdobou sa stretavame skor v zapadnych krajinach pri diskutovani zasadnych ekonomickych opatreni. Ekonomia sa nemiesa s politikou.

    Na druhej strane nesuhlasim, ze politicke riziko je vyssie nez riziko kapitalovych trhoch. Jednou z moznosti, ako porovnat tieto dva druhy rizika, je sledovat historicke odchylky od strednych hodnot vynosov- z coho je na tom politicke riziko predsa len lepsie.

    Dovodom vysokeho zaujmu slovenskych obcanov o 2. dochodkovy pilier je podla mna to, ze im umoznuje rozmiestnit riziko medzi stat a trh. Zapojenie sa do sporiveho pilera sa tak stava portfoliovym problemom. Vynikajuci clanok na tuto temu je od Nataraj a Shoven: http://www.jstor.org/pss/3132253

    Pozdravujem a tesim sa na dalsie prispevky;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Existuje nekde studie, ktera by rozumnym zpusobem toto politicke riziko kvantifikovala? Historicke odchylky od strednich hodnot jsou jen velmi hrubym priblizenim, zajimalo by me napriklad jak dobre je takove riziko diverzifikovatelne. Presne to by napomohlo pri rozhodovani o 2.piliri, je to, jak sam pises, portfoliovy problem. I kdyz Nataraj a Shoven to jako portfoliovy problem motivuji, otazky politickeho rizika vubec neresi.

    OdpovědětVymazat
  4. Mne pride, ze tie odchylky od stred. hodnot (res. oni pouzivaju ukazovatel vnutorne vynosove percento)su standardny sposob kvantifikacie politickeho rizika. Nasiel som pracu, ktora sa tym zaobera podrobnejsie: http://www.nber.org...papers/w12135

    Ale uz v tej predoslej praci zobrazuju Shoven a Nataraj histogram rozdelenia IRR pri dvoch systemoch. Nasledne riesia optimalny doch. system pre ludi s roznou averziou k riziku (strana 351). Vsimni si, ze clovek s pomerne vysokym koef. averzie 20, by maximalizoval uzitok pri penzijnom systeme s 60% sukromnym komponentom. Inymi slovami, aj pre konzervativneho slovenskeho investora, moze byt ucast v rizikovom druhom pileri optimalna.

    OdpovědětVymazat
  5. Musim ti oponovat, Shoven a Nataraj problem politickeho rizika rozhodne neresi. Co resi, je riziko prubezneho duchodoveho systemu spojene s vyvojem demografie a s vyvojem agregatnich mezd (a to jeste ignoruji korelaci rustu mezd a vynosu financnich instrumentu, coz je v horizontu nekolika dekad kriticky nedostatek).

    To ale neni politicke riziko. Politicke riziko je, ze nevis, jaky bude nahradovy pomer (replacement ratio), nebo jaky bude vek odchodu do duchodu. Vsechny tyhle veci zaviseji na politickem nastaveni duchodoveho systemu a Shoven a Nataraj tyto parametry berou jako konstantni (workers contribute 10.5 of their wages to a two-tier system ... vek odchodu do duchodu je fixni, 65 let). Me by zajimal dopad teto nejistoty na aggregate welfare.

    Na ten druhy paper se mrknu snad nekdy v prubehu dne.

    OdpovědětVymazat
  6. Ten druhy paper vypada podle abstraktu uz mnohem lip. ;-) Dik za tip!

    OdpovědětVymazat
  7. Nedokazu teto prilezitosti nezneuzit k reklame na vlastni paper: http://www.pensions-institute.org... . Ten je o tom, jak to historicky vypadalo, kdyz poslanci \"zvedli ruce\" a odhlasovali nejakou duchodovou reformu. Pocitame zmeny social security wealth pro ruzne typy lidi (dle pohlavi, veku a vzdelani) v dusledku kazde porevolucni duchodove reformy v Cesku, Slovensku a Madarsku. Obcas tam letaji castky v radu nekolika rocnich mezd. Zatim neumime \"rigorozne\" porovnat politicke riziko PAYGO s investicnim rizikem na kapitalovem trhu, ale vysledky davaji slusny obrazek, jak moc je PAYGO riskantni z pohledu jednotlivce. Zit v systemu, ktery mi par let pred duchodem muze ze dne na den sebrat pul milionu z budoucich prijmu mi neprijde zrovna bezpecne.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Libore, presne tohle jsem mel na mysli. Zabudovat tohle do modelu bude narocne, ale jednoznacne zajimave. Mozna by se daly pouzit nejake napady z toho NBER paperu, ktery citoval Matej (jen jsem to proletl, vubec nevim, jestli by to bylo pouzitelne).

    OdpovědětVymazat
  9. Mán obavy, že neberete v úvahu, že to lepší je definitivně za námi. Lze vcelku bezpečně odhadovat inflaci následných roků kolem 5proc.celosvětově a místně i víc. Vcelku bude převeliký problém umisťovat prostředky na kapitálový trh. Tedy bezrizikově, nebo alespoň trochu bezpečně.

    Demokracie a laciná energie jsou spojité nádoby. Laciná energie je definitivně spotřebovaná.

    Ani jeden systém nenabízí výhled do budoucnosti. Asi to zůstane na jednotlivci. Přirozeně do toho bude stát chtít převelice zasahovat. Jako vždy ovšem špatně.

    OdpovědětVymazat
  10. Co sa tyka politickeho rizika, nezabudajme ze je aj v II. pilieri. Peniaze ktore mam na \"ucte\" si nemozem len tak vytiahnut a minat. No a pravidla samozrejme bude urcovat parlament.

    Takze neviem kolko rokov si treba sporit, aky minimalny dochodok si budem musiet zaplatit, ci sa zvysne peniaze zdania a ako, ako bude dochodok vypocitany (co sa tyka pohlavia, zdravotneho stavu a podobne - teda, nakolko sa dovoli aby poistovna kazdemu vypocitala dochodok individualne - lebo statny dochodok je rovnaky pre vsetkych bez ohladu na pohlavie, zdravotny stav, miesto bydliska a podobne). Toto vsetko sa dozviem az za par rokov, a urcite sa to bude (aspon na zaciatku) menit.

    Cize podla mna je iluzia ze II. pilier je \"nezavisly\". Pravidla v nom nie su navzdy fixne, a urcuju ich ti isti politici.

    OdpovědětVymazat