čtvrtek 21. února 2008

Povede sloučení Microsoftu a Yahoo! ke snížení konkurence?

Představme si, že se dvě významné firmy (A a B) na určitém trhu chtějí sloučit a třetí, ještě významnější firma (C) začne veřejně vyhlašovat, že by sloučení mohlo ohrozit tržní konkurenci a že by se mu mělo zabránit. Co z toho lze vysledovat? Je konkurence skutečně v ohrožení?

Předně je třeba si uvědomit, že ekonomické subjekty nemají zájem poskytovat pravdivé informace, pokud je to v jejich neprospěch. Za vytváření mechanismů, pomocí kterých lze ekonomické subjekty motivovat k pravdivosti (tzv. revelation principle) byla ostatně v loňském rice udělena Nobelova cena za ekonomii.

Zároveň platí, že čím je na trhu menší konkurence, tím více mohou zbývající subjekty uplatňovat monopolní sílu a dosahovat vyšších zisků.

Současnou situaci na výše zmíněném trhu bychom mohli označit jako monopol s konkurenčním okrajem - jeden dominantní hráč C spolu s několika většími firmami (kam patří i A a B) a tisíci drobnými firmami. C je však na trhu určujícím subjektem.

Pokud by se však firmy A a B spojily, vznikl by druhý velmi silný hráč a z trhu by se tak potenciálně stal duopol s konkurenčním okrajem. Celkový monopolní zisk odvětví přitom bývá v takovém případě obvykle nižší. Firma C by tak přišla o část svých zisků.

Nejlepší obranou je útok, a tak se firma C rozhodne proti spojení bojovat. Těžko však může veřejně vyhlásit: "Zabraňte spojení A a B, protože by se tím zvýšila konkurence!" Firma C dobře ví, že největší šanci bude mít, když veřejnost a příslušné antimonopolní úřadu naopak dojdou k závěru, že by se sloučením mohla konkurence snížit.

Jak to vypadá v praxi? Dobře víme, že se Microsoft již několik týdnů snaží ovládnout Yahoo!. Potenciálně může dojít ke spojení dvou významných firem na trhu a obava ze snížení konkurence tak může být namístě. Do takového obrázku však nezapadá urputná snaha Googlu přesvědčit všechny zainterestované strany o tom, že by spojení skutečně negativní dopady na konkurenci mělo. Pokud by to byla pravda, měl by být Google naopak rád.

Reakce Googlu je tak nejlepší zárukou toho, že antimonopolní úřady mohou případné sloučení Microsoftu a Yahoo! (pokud by k němu mělo skutečně dojít) klidně odkývat. Tržní konkurenci to nepoškodí (zda to nepoškodí samotné fúzující firmy je samozřejmě zcela jiná kapitola).

Žádné komentáře:

Okomentovat