středa 12. září 2007

Proč bodový systém přestává účinkovat


O tom, proč se po výrazném snížení nehodovosti na českých silnicích všechno zase vrací do starých kolejí, píše Libor Dušek na Leblogu (rozhodně stojí za přečtení). Libora vývoj nepřekvapuje a uvádí příklady empirických studií, které došly k podobným závěrům. Zmiňuje přitom dvě obvyklé hypotézy, proč po zavedení nového represivního opatření dojde nejprve k výraznému poklesu porušování pravidel, ovšem s časem tento efekt slábne - jednou z nich je systematické přeceňování pravděpodobnosti trestu (které ovšem není kompatibilní s racionálně jednajícími jedinci), druhou potom ambiguity aversion - averze k nejistotě. Libor nabízí ještě třetí vysvětlení - lidé se prostě naučili v novém systému chodit a přizpůsobením svého chování pravděpodobnost trestu snížili. Například profláklými výmluvami na osoby blízké, nebo vytrvalým protahováním správního řízení. Měsíc před tím, než vstoupil v platnost bodový systém, jsem platil 200 korun pokuty za hloupý průjezd padesátimetrovým úsekem určeným jen pro MHD a městská strážnice mi sama radila, že kdyby se mi to stalo od července, mám hlavně správní řízení systematicky oddalovat - a příslušné orgány to nakonec nestačí vyřídit. Neznám sice přesný návod, jak na to, ale prodlevy od přestupků k postihům ukazují, že systém je velmi nedokonalý.

Libor zdůrazňuje, že pokud je jeho vysvětlení správné, "je třeba minimalizovat únikové cestičky, kterými se lze jejich počátečnímu represivnímu účinku časem vyhnout." Problém je ale v tom, že lidé jsou neuvěřitelně vynalézaví - viz například obchod s trestnými body, který kvete ve Francii a Španělsku.

Domnívám se, že v případě zavedení českého bodového systému sehrály svou roli jak druhý, tak i třetí faktor. Averze k nejistotě proto, že se jednalo na české poměry o velmi výjimečnou změnu v systému postihu přestupků, doprovázenou velmi rozporuplnými názory na to, zda systém bude fungovat. A schopnost naučit se v systému chodit proto, že celý mechanismus má v českém podání opravdu velké množství děr. Zlepšení současného stavu bude mimořádně obtížné proto, že bude zapotřebí další výrazný šok (a nebo dlouholetá práce), aby se systém dostal ze současného špatného ekvilibria do nějakého lepšího, ve kterém má vidina trestu skutečně preventivní charakter. K tomu bude zapotřebí i výrazné politické vůle, která se v současném zakonodárném systému obtížně hledá.

1 komentář:

  1. Jiří Kollárik14. října 2007 v 20:19

    Bodovy system je jenom buzerace řidiču kteři opravdu řidí každy den.Jinak pro normalniho řidiče ktery jezdi jen do prace a sprace asi nema žadny efekt takže stoho pline jenom jedno profesionalu ubude a ti co neumi řidit bude čindal vic!!Nejsem proti bodovemu systemu ale at davaji body opravdu za hrube porušovani napr:(jizda na červenou,bouraní atd..)A ne zato ze jsem si nezapnul svetla!!!!

    OdpovědětVymazat