sobota 7. července 2007

Jsou tu celebrity pro Afriku, nebo Afrika pro celebrity?

William Easterly v Los Angeles Times kritizuje snahu celebrit představovat Afriku jako jednu velkou katastrofu. Tvrdí (a má pravdu), že Afrika nikdy nezbohatne, když jí rozvinutý svět bude jen dávat almužnu a nikdy ji nedá opravdovou šanci. A ke snaze celebrit pořádat sbírky na "záchranu" Afriky cynicky dodává:

... well, could Africa be saving celebrity careers more than celebrities are saving Africa?

Bonova poslední kampaň Red, pomocí které měly značkové firmy financovat pomoc Africe, stála na marketingu 100 milionů dolarů. Výtěžek? 18 milionů. I když se přičtou všechny potenciální kladné vedlejší efekty, dostane se kampaň do plusu velmi těžko. Pak se nemůžete nezeptat, Cui bono? Nebo spíš: Cui Bono?

Easterly dodává, že Afrika nakonec musí zbohatnout stejným způsobem jako ostatní části světa:

In truth, Africans are and will be escaping poverty the same way everybody else did: through the efforts of resourceful entrepreneurs, democratic reformers and ordinary citizens at home, not through PR extravaganzas of ill-informed outsiders.

A Easterly není jediný, kdo to tvrdí:

A respected Ugandan journalist, Andrew Mwenda, made this point at a recent African conference despite the fact that the world's most famous celebrity activist — Bono — was attempting to shout him down. Mwenda was suffering from too much reality for Bono's taste: "What man or nation has ever become rich by holding out a begging bowl?" asked Mwenda.

Žádné komentáře:

Okomentovat